BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, July 20, 2009

Perkhemahan Bersepadu SK Temin 2009

Pada 17-19 Julai baru-baru ini Unit Kokurikulum SK Temin telah mengadakan Perkhemahan Bersepadu Unit Beruniform. Seramai 325 orang murid-murid tahap 2 telah menyertai perkhemahan ini. Perkhemahan ini bergabung dengan perkampungan UPSR yang melibatkan murid-murid tahun 6 yang sedang membuat persediaan menghadapi UPSR September nanti.

Saya selaku ketua pemimpin PPIM SK Temin telah ditugaskan sebagai AJK Aktiviti. Unit PPIM ditugaskan mengendalikan aktiviti ikatan dan simpulan bersama-sama Pengakap. Mari kita tengok gambar-gambar yang sempat saya rakam dengan telefon bimbit saya.

Ini suami saya dan adik ipar saya, Naiman yang tiba pada petang Jumaat dari Terengganu semasa perkhemahan baru bermula. Saya cuba masukkan gambar adik saya si Amiechomel..tapi tak tahu kenapa, tak berjaya. Naim sekeluarga dalam perjalanan ke Kg. Mengkarak, Bera bagi menghadiri kenduri menyambut menantu adiknya. Kalau nak tengok gambar dan maklumat kenduri tersebut sila lawati blog beliau.


Suasana tempat tidur murid-murid perempuan. Macam pusat pemindahan banjir je. Masa ni saya dan sahabat saya, Teacher Zalina Putih duk tengok je telatah murid-murid ni bila berkumpul ramai-ramai. Walaupun ada khemah didirikan di tapak perkhemahan, murid-murid tidur di dalam bangunan demi untuk keselamatan.

Malam Bakat. Peserta-peserta perkhemahan mempersembahkan bakat terpendam mereka. Tema persembahan adalah berasaskan perkhemahan. Pandai juga budak-budak ini melakonkan peristiwa-peristiwa yang mereka alami sepanjang perkhemahan berlangsung. Gambar ni gelap sikit, maklum pakai telefon je. Yang pakai baju hitam tu anak saya Idris yang pada akhir perkhemahan dinobatkan sebagai Peserta Paling Sporting. Persembahan kumpulan TKRS ini berjaya menjadi johan. Dapatlah hamper buah-buahan, seronok bukan main.

Barisan penonton yang kelihatan gembira dan ceria menyaksikan persembahan rakan-rakan mereka. Sambutan hangat mengalahkan rancangan realiti yang berlambak kat televisyen sekarang ni.

Antara aktiviti ikatan dan simpulan ialah membuat gajet. Tengok Idris, beria-ia mengikat gajet menggunakan teknik ikatan yang baru dipelajari.

Ni pulak ikhtiar hidup. Budak-budak ni belajar buat roti lilit. Tak sia-sia sebab diaorang pakat makan ramai-ramai walaupun roti yang mereka bakar tidak pasti masak sepenuhnya atau tidak. Alhamdulillah, selepas perkhemahan tamat tiada seorangpun peserta perkhemahan mengadu sakit perut atau kembung!

Ini acara lari berhalangan. Ada 8 halangan, tapi saya tak sempat nak ambik gambar semua halangan tersebut kerana kekangan tugas di tempat lain. Ada panjat sarang labah-labah, meniti titian berayun, melompat tayar, mendaki bukit, merangkak dibawah kawat berduri dan lain-lain.

Ahli PPIM yang lemah lembut pun boleh buat aktiviti lasak seperti ini. Murid ini sedang menuruni bukit curam menggunakan tali.

Nampak comel pulak Ustaz Kamarul Azmi. Penat la tu!

Peserta-peserta perkhemahan sedang mendengar taklimat dari pegawai bomba sebelum masuk ke dalam kolam untuk halangan seterusnya. Pihak bomba memberikan kerjasama yang sangat baik untuk aktiviti air ini.

Guru-guru pemimpin turut membantu murid-murid memakai jaket keselamatan. Masa ni dada budak-budak ni berdebar dup-dap dup-dap.

Wajah-wajah yang sedang teruja untuk masuk ke kolam. Lihat pakaian yang penuh dengan selut selepas merangkak bawah kawat berduri. Saya duk fikir-fikir, lepas ni kita patut panggil syarikat sabun untuk test sabun mereka, boleh tak selut ni hilang kalau celup gitu-gitu je...

Seronoknya mengapungkan diri dalam kolam! Fikiran relax dan lapang.
Pos istimewa dari Idris.

Selepas majlis penutup, sesi lelongan sedang diadakan. Budak-budak zaman sekarang bukan sayang harta benda, tinggal sana-sini. Dah dilelong pun masih ada barang-barang yang tidak dituntut. Ada banyak lagi gambar-gambar aktiviti perkhemahan tu tapi tak sempat nak upload lagi. Ada masa saya cuba post semula. Keseluruhannya aktiviti perkhemahan telah mencapai objektifnya hasil kerjasama semua warga SK Temin. Tahniah untuk semua.

3 comments:

hannahsarah said...

blog lama dah boleh delete dari list ke?

najmiah said...

kalau rasa nak delete, delete la. Rasa nak simpan, boleh juga.

misz athiqah said...

salam....wah!!!!...dah jumpa blog cikgu najmiah...hehe...=p..

salam..jenguk jengah di sni..=)