BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, August 15, 2009

Siput Sedut Masak Rom

Salam sejahtera tuan2 dan puan2. Hari ini kita belajar kita belajar memasak pula. Maklumlah, kitakan akan menyambut bulan Ramadhan yang mulia beberapa hari lagi. Hari ini saya telah ke Pasar Malam Jerantut dan ternampaklah asam rom, maka kecurlah air liur mengingatkan betapa sedapnya masakan rom ni. Jadi saya belila se pot rom berharga RM2. Memandangkan ramai yang belum tahu resipi rom ini jadi sayapun ambillah peluang masukkan dalam blog ini. Lepas ni bolehlah puan2 mencubanya pula di rumah sendiri.

Sebelum bermula biar saya kenalkan puan2 dengan asam rom dulu. Namanya asam rom tapi ianya tidaklah masam sebaliknya enak macam kacang atau badam. Asam rom yang paling sedap diperbuat daripada biji getah. Selain dari itu ada juga rom yang diperbuat daripada biji buah perah. Biji2 getah dan perah ini akan ditumbuk separuh hancur dan kemudian ditapa (peram) untuk satu tempoh yang agak lama juga. Dinasihatkan kepada puan2 supaya tak payahlah susah-susah membuat rom sebaliknya bawa saja beberapa not kertas ke pasar dan selepas itu rom yang dikehendaki siap untuk dimasak. Peringatan juga, asam rom ini hanya boleh didapati di Jerantut saja, jadi kalau berhajat sila datang ke Jerantut atau buat pesanan...pastu kita buat perundingan mengenai kos rom dan kos penghantarannya pula, he he.

Ok, kita terus layan gambar untuk mempelajari cara-cara memasak siput sedut masak rom.

Sediakan siput sedut seperti gambar di atas. Potong dulu buntut siput tu, kalau tak susah pulak nak menyedut isinya nanti.Banyaknya terpulang kepada selera masing-masing, rasa nak makan banyak bubuhlah banyak2, rasa nak sikit bubuhlah sikit saja. Sebelum jadi orang Pahang, saya tak pernah jumpa siput sedut sungai macam ni. Masa dulu2 saya cuma tahu siput kecik yang bulat ditangkap di sawah padi kat kampung Tok Che saya di Kerandang, Besut,Trg. Cara masaknya pun masak lemak bubuh daun kaduk. Puan2 boleh guna siput apa-apa saja yang halal, sama ada siput sungai, sawah atau laut. Tolak siput babi ya...

Inilah asam rom buah perah. Dalam plastik lagi. Saya suka rom getah tapi dah habis, jadi rom perah ni pun okey juga. Orang-orang luar Pahang mesti heran, biji getah yang disifatkan memabukkan rupanya makanan tradisi yang enak di sini. Ada tanya," tak ada benda lain dah ke nak makan, tak mabuk ke?" Jawabnya, ramai dah makan...tak matipun. Kalau matipun bukan sebab rom getah tu. Sayapun heran gak dulu...tapi tak kenal maka tak cinta, dah kenal pantang jumpa! Sodap!

Bahan utama selain rom ialah lada kecik ni. Puan2 boleh juga guna lada cengek, lada burung, cabai melaka dan seumpamanya. Banyaknya juga bergantung pada lidah masing-masing...lebih pedas lebih terangkat! Lada kecikni ditumbuk lumat-lumat bersama kunyit hidup..saya pakai kunyit serbuk je sebab kunyit saya tak hidup lagi. Pastu masuk dalam periuk yang dah bubuh air dan siput yang dah dibersihkan. Masuk rom sekali, pastu terus masak atas dapur.

Dah gelegak masukkan rampai-rampainya pula. Saya bubuh pucuk paku, podok jagung (jagung muda), rebung dan terung manggo. Terpulang pada puan2 nak masuk sayur apa2 atau tak nak masuk langsungpun tak apa. Tapikan hidangan kita biarlah seimbang dan mengandungi semua zat yang diperlukan oleh tubuh.

Masukkan garam secukup rasa. Kalau suka masukkan sedikit gula atau msg. Cuma msg ni walaupun menambah sedap masakan tapi tak begitu bagus untuk kesihatan...jadi pikirlah sendiri.

Eh, dah siap la! Mudah, dan sedap. Untuk pengetahuan puan2 kita boleh gantikan siput sedut dengan ikan sungai lain. Kadangkadang ada juga masak rom sayur saja, sedap juga. Rom bukan saja digunakan dalam gulai tetapi boleh juga buat sambal rom tempek kat kuali dan digoreng tanpa minyak. Bagi orang yang tak pernah tak berselera macam saya ni semua masakan rom memang menyelerakan. Masakan siput ini dihidang dan dimakan bersama nasi, kalau rasa nak ratah begitu je, silakan. Ianya sama seperti gulai masam tempoyak, tak pakai bawang langsung! Selamat mencuba!

4 comments:

amiechomel said...

sedapnyerrrr... nak rasa dulu la... baru boleh try masak sendiri... nanti kak G balik kg, bawak la balik bahan2, boleh la wat sama2!

hannahsarah said...

setujuuuuuuuuu....kita wat samaa2, opssss..silap, kak g wat, kita makan sama2

4-a&nazrah said...

yaaa, betul kata k,ta tu, setuju, setuju, setuju..

M.SEPIAL said...

Oppp.... sudah ada blog lain dah.

Lada burong nya kurang, mesti banyak sikit, gulai rom mesti pedas berasap baru ada umph nya. Tak caya tanya itu sama Razak. Mu belajar mana resepi ini.